tirsdag 21. desember 2010

KONGLER

Som nevnt i tidligere innlegg, får barna i heimen bl.a. "opplevelsesgaver" i pakkekalenderen. Det fikk min 14-årige pode den 9. desember, og på lappen jeg hadde pakket inn, stod det: "I kveld skal du og din mor ut og samle inn kongler, greiner, mose og annet fra naturens skatter. Etterpå blir det kosekvelds (for alle)." Enten har gutten et naturtalent for skuespilleryrket, eller så ble han faktisk glad!

Da jeg skrev denne lappen, var vi fortsatt på bar bakke. I positiv og helt bokstavlig betydning. Men da 9. desember kom, var det kommet mye SNØ!!! Da er det superlett å finne kongler og annet naturen har å by på..... Men, etter en times tid, klarte vi faktisk å finne en god kongleplass, og både poden og jeg ble superglade! *Mor var nok den aller gladeste, kanskje, men jeg er sikker på at poden var ordentlig, ordentlig superglad han også. Bare på en litt stillere måte enn moren... Noen som har lagt merke til at kongler og hundebæsj er til forveksling like av utseende? Jeg holdt nesten på å plukke med meg en heller bedriten skatt...*

Vel hjemme igjen hadde vi med oss en bærepose med kongler, et minijuletre og noen kvister. Kalde, men glade og fornøyde kunne vi gå inn igjen.


Konglene ble først skylt *og jeg ba mange og sterke bønner om at det kun var kongler som lå i posen...*, og deretter lagt til tørk. Etter en drøy uke, hadde volumet på konglene økt betraktelig, og de ble store og flotte!

Da jeg tok frem esken med julepynt, fant jeg denne medtatte dørkransen.


En gang en rød og fin krans... Jeg hadde to alternativer; 1. Å kaste den (et stadig tilbakevendende, og av og til ENESTE alternativ når jeg vurderer om noe skal beholdes eller ikke) eller 2. Fornye den. I dette tilfellet valgte jeg å prøve et gjenopplivingsforsøk. Jeg fant frem sølvspray og...... voilà! - en "ny" krans! *Blir nesten litt rørt av meg selv noen ganger... snufs...*


Har handlet masse ting og tang som barna og jeg skulle bruke på MINST tre juleverkstedskvelder. Har foreløpig bare hatt EN, og julaften nærmer seg, har jeg hørt. Men er det ikke noe som heter romjulsverksted også? Eller januarverksted? Tror det. Ja, det er jeg helt sikker på, faktisk!

Fikk i hvert fall brukt noen av konglene på den nyrestaurerte kransen! Og det gjorde susen, det! Eller hva sier du?

Først i går ble huset pyntet til jul. Og det ble kongler et par andre steder også.




Plastplanter kan også få kongler!

Enklere enn DETTE blir det bare ikke!

Selv om jeg har søkt høyere makter om at denne uka godt kunne inneholde 3 mandager, tirsdager og onsdager, må jeg bare innse at det blir det ikke noe av. I dag er det tirsdag og i overmorgen er det lille julaften, og vi setter forhåpentligvis snuten ut mot Røvær. For vårt livs første julefeiring der ute! Mye skal gjøres - i tillegg til at det blir ekstra lange dager på jobb pga. flytting til nytt bygg. Ser at det ikke blir noe mer blogging før i romjula, så derfor benytter jeg anledningen til å ønske deg en riktig fin julehøytid! Er tilbake om ikke så lenge. :)

GOD JUL, ALLE SAMMEN!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge inn din kommentar. Jeg setter pris på alt; ris, ros, spørsmål, svar - hva som helst. Takk for at du tar deg tid!:-)