søndag 20. juni 2010

"VÅRT SOMMERPARADIS" - KAPITTEL 2: STUA

"Prosjekt Røvær" startet så å si umiddelbart etter at vi overtok huset. Vi begynte med 1. etg., som består av gang, et lite toalett, kjøkken, spisestue og stue. Det er sistnevnte rom jeg tar for meg i dette innlegget.
Slik så stua ut før:

Huset var så kaldt innvendig at alt yttertøy måtte beholdes på!

Interiøret i stua var.... eh.... "søtt, salt og syrlig" - en lett blanding av diverse, kan man vel si?

I det ene hjørnet av stua stod den styggeste peisen/ kaminen jeg hadde sett i hele mitt den gang 37,5-årige liv, og Tore fikk straks beskjed om at "Den peisen skal vi IKKE beholde, bare så det er sagt!" Stort sett er han en lydig husbond, så......

....peisen forsvant den, gitt!! :o) Idag har vi en hvit, helt alminnelig hjørnepeis der, som tidligere stod i stua hjemme. Type "90-tallet". Har ikke noe bilde av denne, men kan evt. legge det til senere.

Da vi overtok huset, fant vi et bilde av det - med farger lagt på for hånd. (De gjorde visst slikt før i tida?) At det er noen som har tegnet på det, er det ingen tvil om - se bare på flagget! ;-)

Huset hadde senere fått panoramavinduer, som sikkert ble satt inn på 70-tallet en gang. Da alt skulle være mest mulig praktisk for "hu mor", som skulle vaske vinduene. I dagens likestilte samfunn er det ikke lenger en selvfølge at det er mor som vasker vinduene, og ikke trenger alt å være så veldig praktisk hele tiden heller! Så vi ønsket å få satt inn vinduer som var så like de opprinnelige som mulig. Da var dette bildet veldig "kjekt å ha"!

Pappa hjalp oss med å bytte kledning og få satt inn nye vinduer på fasadesiden av huset. Vi begynte selvsagt med denne, da det er denne man først ser. Og en flott fasade er svært viktig. Det vet jo alle!?

Vi ønsket oss større vinduer enn de som var der fra før, slik at vi fikk forbedret utsikten ut mot havet.

Tore gjorde et grundig forarbeid for å finne den rimeligste og beste vindusleverandøren. Valget falt på Flygansvær Trevarefabrikk i Tysnes, som produserer både vinduer og dører på mål og etter ønsket utseende - uten at de robber lommeboka di. De frakter også vinduene dit du vil ha dem, til en absolutt overkommelig pris. Verdt å undersøke dersom du og din familie vurderer å bytte ut vinduer og/ eller dører hjemme eller på hytta!

Vi valgte å ha de to ytterste vinduene sidehengslede, mens det midterste ikke kan åpnes. Vindusramma er av tre og kan leveres ferdigmalt, om man ønsker det. Om vi gjorde? Eh... JA!!!

Under diverse laminat og gulvbelegg i så å si alle rom i huset, visste vi at det gjemte seg et vakkert tregulv. Dette nærmest skrek om å få komme til heder og verdighet igjen, og slike rop om hjelp må tas alvorlig! Men arbeidet med å få det frem, var både tungt og tidkrevende. Er jeg blitt fortalt av min mann og svigerfar....

Den verste jobben var å få bort ullpappen som var limt fast i gulvet. Den hadde vært tregulvets trofaste elsker i flere tiår, og ga ikke slipp på sin kjære uten en tapper og ridderlig kamp først. Men til slutt måtte den gi tapt!

Etter å ha fått samme bestemte behandling som gulvet, kom husets flotte tømmervegger frem. Hovedfargeplanen for sommerhuset vårt var "HVITT". Jeg er nemlig helt forelsket i stilene "svensk sommerhus" og "den franske landstil" og ønsket at huset skulle bli en fin blanding av de to. Og da er mye hvitt et "must"! Fargen vi har brukt på vegger, tak og lister heter "Egghvit". Merk: Må ikke forveksles med "eggehvit", som er atskillig gulere på farge. Tore ville ha samme farge på lister og tak, slik at malingsarbeidet ble enklest mulig. Vi brukte bare ulike glansgrader på tingene for å få forskjellig effekt og litt liv i rommene.

Etter hundrevis av arbeidstimer, kom vi endelig til det kjekkeste; møblering og stashing!:o)


Riktig så bra synes vi selv at resultatet ble! Stolene er det sikkert en del som drar kjensel på, for de brukes mye i reportasjer om diverse feriesteder. I tilfelle du lurer, så er de kjøpt på IKEA og heter "Jennylund Ektorp". Trekket er avtag- og vaskbart. Vi kjøpte to; det som vises på dette bildet og...ta-tam-ta-tam....et HVITT ett, selvsagt!

I løpet av våren 2006 hadde min husbond utallige turer ut til øya for å få gjort så mye som mulig før sommerferien begynte, og storfamilien rykket inn. Det ble helst til at det var han som dro ut, for noen måtte jo passe barn, hus og hjem. Og det ble meg! Helt grei fordeling, synes jeg, for jeg hadde ikke hatt så mye å bidra med i akkurat den fasen av oppussingen, uansett. Jeg er best på å planlegge, delegere oppgavene til de som kan utføre dem og så komme sterkt tilbake i "sjarmøretappen" (når ting begynner å bli ferdige og skal ha "the final touch".... Joda, jeg har saktens mine timer med maling, men det hører også med til "sjarmøretappen" etter mine begreper!) Derimot er jeg en stor beundrer av de som kan, og vil, ta seg av alt det viktige for- og grunnarbeidet! Takk, Gud, for at slike finnes - og at jeg er gift med en av dem!!

Min bedre halvdel har vært noe frustrert over husfruen til tider. Bl.a. kan nevnes at mens han og svigerfar skrapte gulv og vegger, trippet undertegnede rundt og kjøpte etasjekakefat, løpere og pynteputer... Vel, planlegging er viktig, og når man finner noe man liker, så finner man noe man liker. Og da venter man ikke. For det kan bli utsolgt lenge før tiden er inne for å kjøpe dem - nemlig!!

Når det er sagt, må jeg få legge til at Tore også har teften for de små detaljene. På en tur til Frankrike kom han hjem med bl.a. denne sjarmerende hylla. Jeg ble superduperglad, for dette var jo til og med ekte vare!!! Utrolig hvor nært himmelen man kan komme av slike små ting? Ok, I'm shallow, but wearing my title with pride!
En av veggene i stua har fått et mønstret tapet, for å brekke av alt det hvite. I stua er en av aksentfargene lys grønn, derfor ble det tapet med grønt mønster. I spisestua er "farge nr. 2" lyseblått, så der har vi nøyaktig samme tapet, men med lyseblått mønster. Spisestua skal dere få lese om i neste kapittel.

Da ønsker jeg mine lesere en fortsatt god søndagskveld og en fin og innholdsrik arbeidsuke. For de av dere som ikke allerede har begynt på ferie, da. Nå er i hvert fall vekterstreiken over, så da håper jeg at de som har planlagt å reise utenlands, kommer seg dit de skulle. Så får vi sende en ørliten hilsen til dem som sitter og hardnakket synger på streikesangen sin, på en flåte, på et hav - sammen med Karius og Baktus...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge inn din kommentar. Jeg setter pris på alt; ris, ros, spørsmål, svar - hva som helst. Takk for at du tar deg tid!:-)