lørdag 21. mai 2011

PIP

Dette skal ikke være et innlegg om de superfine PIP-tingene man kan få kjøpt diverse steder. Ett av nettstedene hvor du kan få tak i dette serviset er Wallas verden. Når du er inne på siden, trykker du på "PIP Home" på sidemenyen, så er du der. I fugle- og blomsterhimmelen! Smelt......

(Bildet er lånt fra http://www.wallas-verden.no/)

For øvrig er PIP et "koppestell" jeg godt kunne tenke meg å begynne å samle på. Her er flere av de flotte tingene fra serien (alle bildene er lånt fra Wallas verden sin nettside):








Men, bare for å ha det helt klart; dette innlegget handler IKKE om PIP-serviset!:)

Det handler om noe som pip-pipene kommer ut av - nemlig EGG! Men ikke ordentlige egg, men papir-egg. AKA påskeegg! *Om jeg ikke er klar over at påsken er over for snart en måned siden? Joda, men jeg gjorde noe lurt med påskeeggene våre i år som jeg ikke har fått vist!*

Jeg synes nemlig ikke at påskeegg som ser sånn ut....

....er spesielt fine. De er altfor fargesprakende, tegningene er lite tiltalende og det er bare too much going on.

Jeg hadde lyst på påskeegg som jeg kan glede meg til å ta frem igjen, og hadde en idé om hvordan dette kunne ordnes. Har fått med meg at decoupage-teknikken kan forvandle mangt og mye; møbler, glass, pynteting og.... påskeegg!

Dette brukte jeg:
* Decoupagelim/ - lakk (mener disse to begrepene brukes om hverandre, men at det er samme greia)
* Litt store pensler
* Servietter
* Grunning

Ble ganske fornøyd med dette Marimekko-egget!:)

Grunningen er ikke et must når man skal lage decoupage, men akkurat i dette tilfellet var det det, for å hindre at tegningene viste gjennom serviettene. Så først ble eggene grunnet. Da de var tørre, penslet jeg decoupagelim på.


Så rev jeg av det ytterste laget av servietten (kun det laget med mønster på) veldig forsiktig og la det på egget. Penselen måtte brukes for å "dytte" servietten skikkelig på plass. Jeg fant ut at man må være lett på hånden, for det er forskjell på serviettkvaliteten, og noen går fort i stykker. Andre er ikke helt "farge-ekte", så dersom man jobber for mye med servietten på ett og samme sted, kan man risikere at mønsteret forsvinner og alt blir bare et fargesammensurium.....


Tror ikke påskeegg var det enkleste å begynne med når man aldri har "decoupert" før,
for det var litt klurete å få det fint rundt kantene mot midten av egget. Men man vandrer da med freidig mot, og påskemorgen slukker sorgen, ikke sant?

Det blomstrete egget ble straks og med en gang Eldsteprinsessas favoritt!

Så måtte eggene bli helt tørre før jeg kunne lakke det første strøket. Til dette bruker man decoupagelim. Smør godt på, men igjen; vær forsiktig så ikke mønsteret på servietten "flyter ut"..... Ikke jobb for lenge på samme sted, og ikke vær for hard på labben! Selv om du har en klar decoupagelim, kan det se ut som den blir hvit når du tar mye på. Men ikke fortvil, hvitfargen forsvinner når limen har tørket skikkelig.


Det du dekorerer bør lakkes to ganger, så gjenta lakkeringen en gang til når det første strøket er tørt. Og voilà!, gammelt er blitt som nytt!

Bruker du en ensfarget serviett, som jeg har gjort her, kan du "fiffe det opp"
med f.eks. et glansbilde. Helt ideelt var det ikke på påskeegget, pga.
den buede formen, men jeg er et stabeist. Ville det ikke på, så SKULLE det! Og sånn ble det.

Jeg skal være vertinne for kolleger med partnere på årets sommerfest. I den forbindelse har jeg tenkt å gjenta decoupage-suksessen på gamle matglass, som jeg har fjernet etikettene på. De kan glede seg til nye klær!

Ønsker deg en fin helg! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge inn din kommentar. Jeg setter pris på alt; ris, ros, spørsmål, svar - hva som helst. Takk for at du tar deg tid!:-)