søndag 15. august 2010

"VÅRT SOMMERPARADIS" - KAPITTEL 3: SPISESTUA

Dette kapittelet av Røvær-boka handler om ett av husets viktigste rom; spisestua. Dette rommet er scene for mange hyggelige stunder med venner og familie, og en selvskreven "rekvisitt" til denne scenen er MAT!!! Da har du kanskje gjettet hvilket annet rom jeg mener er blant husets to viktigste? (Hehe, føler jeg er datter til Roald Øyen når jeg stiller disse festlige spørsmålene! En skikkelig familiequiz, lizzom!?)  Ja, nettopp; det andre rommet er selvsagt kjøkkenet. (Dette rommet skal vi komme tilbake til i neste progr.... innlegg.) 

Som jeg sikkert har nevnt tidligere, var huset et "lappeteppe" av diverse stiler da vi kjøpte det. Eller....stiler... jeg vet ikke.... Alt var helt og fullt brukende, men det var ikke vår smak og laaaangt fra det sommerhuset vi ville ha. Når jeg nå viser et par bilder av hvordan spisestua så ut, tror jeg jeg har de fleste med meg, når jeg sier at rommet absolutt hadde forbedringspotensiale?

Rommet fikk samme behandling som beskrevet i innlegget om stua; takplater og tapet ble revet, nytt vindu satt inn, ullpappen ble dampet løs fra veggene og disse ble ubønnhørlig skrapt til "beinet". Vinkelsliperen var uunnværlig er jeg blitt fortalt, og noen steder kan man se spor som beviser at denne påstanden holder vann...

Det originale taket fikk sparkel på ALLE spikerhull, og så ble vegger og tak malt i husets temafarge; 0502Y. En flott hvitfarge! Denne fargen fikk også de nye dør-, vindus-, tak- og gulvlistene. I tilfelle noen skulle lure på "Hvorfor det?", så er svaret meget enkelt: fordi det ikke gjør noe om man "klatter" litt når man maler når alt er samme farge! Da betyr det jo ingenting om takmalingen kommer over på listene, eller listemalingen kommer over på veggen - for det er jo likt likevel! REMA1000-filosofien i praksis: Det enkle er ofte det beste! :-)

Min svigerfar forærte oss denne flotte (håper alle museumspedagoger og kjennere har meg unnskyldt, for jeg skal nå ta i bruk et skikkelig uprofft ord!) peisplata (UFF! Beklager, altså, men jeg kommer virkelig ikke på hva det heter!!). Det var ikke en enkel sak å få denne murt opp på veggen, for den veier 40-50 kg. Jeg er sååå glad for at jeg ikke var til stede da dette pågikk! (For nye lesere: Jeg har en tendens til å komme sterkt inn i sjarmøretappen av oppussingsprosjektene våre og holder meg klokelig borte mens grovarbeidet pågår...)

Peisplata kan ses helt til venstre på bildet

Vi har ikke vært fullt så flinke til å dokumentere alt som jeg skulle ønske vi hadde vært, så dette var det jeg hadde å vise av "før"- og "underveis"-bilder fra oppussing av spisestua.

Nå tar jeg dere direkte videre til slik det er nå. Nåja, HELT oppdaterte er ikke disse bildene, for der har da skjedd saker og ting på interiørfronten etter at noen av disse bildene ble tatt, men dere får i hvert fall et noenlunde inntrykk av hvordan det ser ut i spisestua nå. Håper dere liker det dere ser!


 (Foto: GRETHE NYGAARD)
På døra har jeg vært så kreativ at jeg rett og slett har skrevet "Spisestue"!:-) Her brukte jeg følgende teknikk: Jeg skrev "Spisestue" på pc'en etter å ha valgt riktig størrelse og passende font, festet et bakepapir til skjermen og tegnet rundt bokstavene med blyant. Deretter snudde jeg arket og tegnet rundt bokstavene på baksida av arket, festet papiret til døra der jeg ville ha ordet (vær nøye når du gjør dette, slik at det blir beint!!) og skraverte med blyant over ordet til alt var tettskravert. Da smittet blyantstrekene over på døra, og det var bare til å fjerne papiret og fylle i med maling. Arbeidet tar tid og krever litt tålmodighet, men så blir det jo så fint etterpå!?

Nederst på døra har jeg satt en dørstopper - ett av mine siste kjøp til sommerhuset vårt. Dørstopperen kjøpte jeg hos "INMARI" - en nyåpnet gave- og interiørbutikk i Haugesund Sentrum, nærmere bestemt i Haraldsgt. 142. For de av dere som bor i byen/ er litt kjent her, så ligger butikken der Haugesund Brukskunst lå tidligere. Den drives av ei god venninne av meg, som vet å gi kundene god service, og som alltid er i godt humør! Har du planer om å besøke Haugesund, anbefaler jeg deg å ta en tur innom INMARI, i hvert fall om du har sansen for fransk landstil og romantiske/ nostalgiske ting. Prisene er gode, så du blir ikke skremt! Heller veeeldig fristet!!                                                                                        

Spisestuemøblene ble i sin tid kjøpt på JYSK. Men det er en del år siden nå, så om du likte dem, er jeg redd de ikke er å få tak i lenger... Smijernslysestaken over bordet har min kjære far laget til meg. Jeg syntes derimot ikke at det passet helt inn med svart lampe over bordet, så......

....den ble sprayet hvit! Prismene har jeg kjøpt på IKEA. I bakgrunnen ser du en av to stoler som de forrige eierne lot stå igjen - og etter noen runder med malerkosten, må jeg si at jeg EEEEELSKER dem!!!!!


ELSKER er også ordet jeg må bruke om dette skapet, som neste ble offer for malingskosten, det også!! Jeg er sååååå glad for at jeg besinnet meg, for skapet er da mye finere slik det er?? Uten "Extreme Makeover" er skapet sjarmerende og sjelfullt, og det gjør jo ikke noe om ikke hele huset er i 0502Y??? :-)



En annen ting som har fått bli som den var, er en gammel, grønn stol, som vi også "adopterte" etter de forrige eierne. Det eneste nye i den er pynteputa! Stolen står i spisestuas kosekrok, sammen med et åpent skap med diverse "nødvendigheter" og en kurv med pledd i farger som passer til stua. (Hallo, en VISS standard skal man da holde??!) Det nederste bildet er tatt av Grethe Nygaard. Det er også hun som har tatt de to aller siste bildene i dette innlegget.

Bildene Grethe tok, ble tatt i forbindelse med en reportasje som ble skrevet om sommerhuset vårt i vår. Reportasjen er klippet ut, og skal, bare jeg får tid, limes inn i gjesteboka. Denne har fått plass øverst i den flotte tallerkenhylla fra nettbutikken Lune Hjem

    

Utsikten fra vinduet er fantastisk, så det er ikke rart om Lea blir stående og drømme seg bort litt.....



Utsikt fra vinduet i spisestua (Foto: GRETHE NYGAARD)


2 kommentarer:

  1. så flinke du e å linka t meg :-)

    SvarSlett
  2. Ja, d sko nå bare mangla, Grethe! D e vel nåke så hette "nettvett", e d ikkje? Må følga spillereglene viss ein ska ha rein bloggsamvittighet, vettu! Så eg prøve så godt eg kan. :o)

    SvarSlett

Her kan du legge inn din kommentar. Jeg setter pris på alt; ris, ros, spørsmål, svar - hva som helst. Takk for at du tar deg tid!:-)