mandag 23. august 2010

"VÅRT SOMMERPARADIS" - KAPITTEL 4: KJØKKENET

Kjøkkenet er, som nevnt i kapittel 3 om spisestua, etter min mening ett av husets to viktigste rom, fordi her tilbringes mye tid - både på å lage og innta måltider. I tillegg er kjøkkenet definert som "husets hjerte"; her sitter man gjerne og har de gode samtalene/ sladrer (over en kaffekopp, eller i mitt tilfelle, ørten glass med Pepsi Max), her kan man spille spill, drive med hobbyaktiviteter, legge planer for det neste oppussingsprosjektet og mye mer! Og hvem vil vel ha et hjerte som ser ut som et lappeteppe? I hvert fall ikke jeg!!! Nei, her må det være ro og harmoni; det skal føles godt å være der. I tillegg må det være praktisk.

Da vi overtok huset, så kjøkkenet slik ut:

Egentlig praktisk nok, med mye oppbevaringsplass, men innbydende?? Vel... Gulbrun komfyr var sikkert "in" i sin tid, men nå er det VÅR tid, og den inkluderer ikke gulbrune hvitevarer.... Heller ikke brunt respatex-bord, "fliser" eller rottinglampe.....

Hadde det vært opp til meg og min "fantasilommebok", hadde vi sporenstreks gått til anskaffelse av ny kjøkkeninnredning. Men - skal jeg si heldigvis (???) - har min mann fått utdelt en større dose nøkternhet enn meg, så han lekte esel og satte seg på sine tilhørende, sta bakben og sa: "Det kommer ikke på tale! Vi får heller male den som står her!" Jaja, så var det bare å innse at det slaget var tapt, (men jeg visste at flere slag ville komme og de aktet jeg å vinne!!). "You win some, and you lose some", er det noe som heter. Jeg skriver det litt om og sier "You win most of them, and lose one or two"... :-) 

Det første som ble gjort, var å skrelle bort gulvbelegget, slik at vi fikk frem tregulvet og kunne male dette lyst. Deretter kjøpte vi inn MDF-plater som ser ut som panel, og malte disse. Ønsker du panelte vegger, anbefaler jeg MDF-plater på det sterkeste. Når de er blitt malt (kan også kjøpes ferdigmalte, men da er utvalget ganske begrenset...), er fordelen at de er av dødt materiale og dermed ikke beveger seg. Og da slipper man å ettermale. Veeeeldig lurt!! (Våre vegger ble selvsagt malt i fargen 0502Y.)

Ett av skapene ble ofret til fordel for oppvaskmaskin - som er et MUST for å leve det gode liv. Det ble aldri noen heftige diskusjoner rundt dette "offeret". "Skap eller oppvaskmaskin?" var liksom ikke et tema vi trengte å dvele ved...

Apropos oppvaskmaskin:
Foto: GRETHE NYGAARD
Kortet ble kjøpt på en klubbtur til London for 2-3 år siden. Jeg har lest teksten mange ganger, men synes fortsatt den er utrolig morsom!! Og bildet er jo bare herlig?? ;-)
Kjøkkeninnredningen ble malt i en svak lyseblå farge (det var ordentlig nifst å ha ansvar for å ta ut fargen, skal jeg si deg, for det er jammen ikke lett å velge blant alle disse små firkantene og prøve å se for seg hvordan det vil ta seg ut på større flater. Var livredd for at det skulle bli babyblått, men jeg hadde flaks, og det ble riktig fint!), og vi byttet håndtak på skuffer og skap. 


Da vi malte innredningen, ville jeg egentlig at vi skulle male den innvendig også, men min mann mente det var helt unødvendig og at vi hadde andre, og bedre, ting å bruke tida på. (Huh, javel?? Javel... Også dette slaget tapte jeg.) Vinduet ble skiftet ut, og bildet nedenfor ble tatt mens dette arbeidet pågikk.


På det neste bildet begynner roen og harmonien å senke seg på kjøkkenet, men der er ett uromoment her.
Finn 1 feil!! :-)

Dette var vel ikke en direkte utfordrende oppgave? Feilen er selvsagt den mørkebrune tripp-trapp-stolen! Sånn kunne den jo IKKE se ut, derfor fant Danden frem malerkosten og ei "Barbapapa"-bok og satte i gang med forvandlingen, slik at roen og harmonien kunne bli komplett. Aaaah, salige fred...

Skal du dekorere bruksmøbler/-gjenstander, husk å lakkere dem etter at du er ferdig å male motivet.

Diverse stash må til for å gi liv og hygge til et rom. Her er noen av tingene vi har pyntet kjøkkenet med:

Glasskålen og de to boksene er gaver fra ei venninne. Termosene øverst til høyre er kun til pynt og ble kjøpt da jeg jobbet på baderomsavdelingen hos H. R. Sandvold Rørhandel AS. Figgjo-tallerkenen og silen kjøpte jeg hos en av Haugesunds brukthandlere, og den vegghengte skuffehyllen med "glasskuffer" ble kjøpt på IKEA. Det ble også stanga som henger under hylla. Skuffehyllen ble malt i samme blåfarge som kjøkkeninnredningen.

Oppskrifter har man stort sett i ei kokebok, men hvem sier at man ikke kan ha dem på døra?


                                           Sjablongen jeg brukte kjøpte jeg på nettbutikken Lune hjem.

Jeg har, når jeg tenker tilbake, faktisk svelget et par kameler (eller karameller....) underveis i oppussingen av kjøkkenet. I tillegg til de jeg allerede har nevnt, får jeg f.eks. ikke....

....den kjøkkenvasken jeg aller helst ville hatt når benkeplata og den gamle vasken skal byttes ut. Dette er riktignok ikke min manns skyld. Det går bare ikke i forhold til innredningen. Bildet er hentet  fra Aftenpostens nettside, og viser et kjøkken som har "min" vask!  IKEA har en slik: den heter "Domsjö" og koster ikke mer enn ca. 1.700,-. Men hva hjelper vel det når vi ikke kan montere en slik i vårt kjøkken? Sukk....


Jeg trøster meg med at vi får en som ser nesten lik ut, men som felles nedi benkeplata. 

Vasken er allerede innkjøpt og ligger bare og venter på å bli montert. :-)  

Denne heter også "Domsjö" og fås hos IKEA.









En annen karamellkamel jeg har måttet svelge, er at vi pga. plassmangel ikke kunne sette inn det lyseblåe  SMEG-kjøleskapet jeg så gjerne skulle hatt.......

(Bildet er hentet fra bloggen www.pitoresk.blogg.no)

..... og nå er det slett ikke sikkert jeg får det blandebatteriet jeg vil ha heller. (Hvor mye skal en kvinne måtte tåle??) Skjønt jeg er ikke helt sikker på hvilket batteri jeg vil ha, heller da.... For øyeblikket ser jeg for meg noe à la disse to fra Damixa:
"Tradition" m/ høy tut
"Tradition"
Hvilket av disse to synes du er finest?   

Vel, vel... Om jeg ikke har fått alle ønskene oppfylt, så har jeg uten tvil fått et kjøkken jeg ELSKER, og sammen med familie og venner har jeg hatt mange koslige stunder der.
Bildet nederst til høyre er tatt av GRETHE NYGAARD. Det er også bildet nedenfor.


Neste kapittel i "Boka om Røvær" vil handle om "det lille rommet". Men det er slett ikke alltid størrelsen det kommer an på! Ses neste uke!


         

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge inn din kommentar. Jeg setter pris på alt; ris, ros, spørsmål, svar - hva som helst. Takk for at du tar deg tid!:-)