onsdag 1. desember 2010

TRADISJONER OG FRUSTRASJONER


Denne adventsengelen kan jeg huske fra
da jeg var liten. Veldig koselig at den nå
har havnet i mitt hjem!
Ja, så er den her - måneden som for mange kommer så altfor plutselig. Selv om det altså er ett helt år siden forrige desember. Joda, det ER det! Er det ikke et merksnodig fenomen; dette at desember kommer så mye mer brått på oss enn alle andre måneder i året? I hvert fall er *Hjelp, det er 1. søndag i advent på søndag!! Hvor er pynten fra i fjor?* og *Ooops! Mangler visst over halvparten av kalendergavene, og i overimorgen er det 1. desember!* helt vanlige tanker her i heimen. Men jeg kan liksom ikke huske at jeg noen gang har tenkt *Jøss, er det mars nå igjen?*

Desember - måneden for tradisjoner; i forhold til pynting, baking, juleverksted (her er helst tradisjonen at det aldri blir noe verksted....), kortskriving - og en smule stress og frustrasjoner. Dessverre er de to sistnevnte også blitt en form for tradisjon. Jeg tenker hvert eneste år at *Neste jul skal jeg lure hr. Desember. Jeg skal være tidlig ute; julegavene unna før Desember kommer, jeg skal ha kalenderen hengende klar på boden med alle gavene på ca. en uke før den første, jeg skal i hvert fall være i gang med baksten..* Jeg skal, jeg skal, jeg skal........ Tanken er så absolutt god, slett ikke dum i det hele tatt, men så er det akk, så langt fra tanke til action.... Og PANG! BOOM! så har hr. Desember lurt meg i stedet. Men jeg lar ham. Han bringer jo så mye kos og glede med seg også! 

Pakkekalenderen som ble lagd da den førstefødte var 2 år. Tanken var at denne skulle være hennes, og dersom evt. flere barn kom, skulle han/ hun/ de få sin egen. Heimen huser nå 4 barn - og EN pakkekalender....
Noen av dere lurer kanskje litt på om ikke der er veldig få gaver på pakkekalenderen? Nope, de er der alle! (Dvs. bortsett fra den til julaften. Denne har jeg ikke kjøpt ennå, men det er jo så lenge til.) Her i huset er det nemlig bare én pakke for hver dag, så barna må dele på hvem sin tur det er til å få pakke. Den yngste drar det lengste strået i så måte, i og med at hun er her hele tiden, men når de andre er hjemme, må hun fint finne seg i å få pakke hver 4. dag. Og vet dere, det går heeeeelt fint! Lille julaften og selve Aftenen får alle.

Enkelte av kalendergavene har jeg pakket inn i avispapir - noe som både er tøft, miljøvennlig og BILLIG! Datoene på disse gavene er tall jeg har klippet ut fra avisa og limt på.

I lunsjpausene på jobb de siste ukene har et gjennomgående tema vært "Når pynter dere til jul?". Noen pynter helt ferdig til første søndag i advent, andre drøyer det til ca. midtveis i måneden, mens atter andre ikke pynter ferdig før "Dagen før dagen". Mens jeg tidligere hørte til sistnevnte kategori, og derfor jobbet på spreng hele lille julaften - fra morgen til laaaangt på natt -, har jeg etter hvert funnet det mer behagelig å flytte over til den midterste kategorien. Så kan jeg slappe av "Dagen før dagen" og kose meg med "Kvelden før kvelden" på NRK. Det er i hvert fall det som er Planen...

Skulle gjerne vist dere flotte og inspirerende bilder fra mitt adventspyntede hjem, men jeg har blitt mer og mer allergisk mot "Overpyntet-trollet", så det er ikke så mye jeg har å vise frem. Bildene nedenfor, i tillegg til det første bildet i innlegget, viser så godt som alt jeg har gjort av pynting så langt:

STJERNER I VINDUENE


LYS AV YMSE SLAG



Georg Jensens adventsstake fikk jeg av mine kolleger for en tid tilbake, og den står fremme hele året.
 LOOOOVE IT!!

Har ikke blogget for ofte i det siste, men det er, tradisjonen tro, travle tider for Danden (som går i full jobb x 1,4, tidvis har fire barn.... OG MANN!!!... i huset (Mannen er der hele tida) + skal prøve å få jula i boks i år også), så da blir det ikke alltid så mye tid til overs....

Hadde en liten idé om at jeg skulle få til en "bloggkalender" - med ett innlegg hver dag, der jeg f.eks. kunne komme med diverse oppskrifter, tips til juleverksted, m.m., men jeg tror jeg skal moderere meg til å si at jeg skal bli flinkere.

I overmorgen drar jeg til Røvær. Bare jeg. Med et aldri så lite knippe pakkenelliker. Danden skal nemlig ut på hytta for å pynte til en eventuell julefeiring ute i havgapet! Bare sterk vind kan forhindre at det skjer. Så hvis værgudene vil, blir julen feiret i "sommerhuset" for aller, aller første gang - en helt kliss ny tradisjon. Jeg gleder meg vilt og hemningsløst!!! Jeg skal selvsagt vise dere hvordan det ser ut etter at pyntingen er ferdig, men foreløpig vil jeg bare røpe NOE av pynten.

I god eventyrtradisjon skal dere få oppfylt tre "ønsker":



Dette flotte opphenget fant jeg på INMARI - butikken i Haugesund sentrum, som jeg skrev om i forrige innlegg.


Det samme gjelder disse nydelige, små englevingene!


Denne puta falt jeg pladask for på nettbutikken til Lobelia. Falt også for det urgamle selgertrikset "Kun få igjen!" - og dermed MÅTTE jeg bare ha to...

Vel, da sees vi snart igjen. Jeg erklærer med dette innlegget herved desember måned for ÅPNET!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge inn din kommentar. Jeg setter pris på alt; ris, ros, spørsmål, svar - hva som helst. Takk for at du tar deg tid!:-)