torsdag 2. desember 2010

TYSKE JULESTJERNER


Der var nok ingen tysk julestjerne som skinte over denne stallen.... (Lånebilde fra Wikipedia)
"Tyske julestjerner" er ett av punktene på juleverkstedlista mi. I disse tider skal man jo være ekstra snille og søte, så derfor tenkte jeg jeg skulle dele denne idéen med deg. Du vet ikke hva en tysk julestjerne er? Joda, du har garantert sett den, for dette er så vidt jeg har skjønt en meget tradisjonsrik stjerne - flettet av fire papirstrimler.

Hos IKEA får du kjøpt en 6-pk med slike stjerner for under 30,-!!
Men selv om de kan kjøpes for en billig peng', er det jo ingenting som er som ting man har lagd selv?

På YouTube fant jeg en video som forklarer hvordan stjernene lages. TO videoer, for å være helt nøyaktig. Her forklares trinn for trinn meget grundig, og det er nok noen superpedagoger som har laget filmen; de har nemlig brukt fire forskjellige farger for å skille papirstrimlene fra hverandre. Ikke særlig vakkert, etter min mening, men meeeeget pedagogisk riktig. *Kos deg med noe godt mens du ser på videoene. Dette tar "sikka kwatte!*

DEL 1:



DEL 2:


For de av dere som liker "det skrevne ord" best, se HER.

Jeg husker at min kjære far lærte meg å brette slike stjerner da jeg gikk på videregående. Mange av timene på skolen ble brukt til å brette stjerner - en typisk STJERNE-ELEV!! Har ingen bilder av stjernene jeg lagde den gangen, men derimot et bilde av meg selv... Minner om at dette er et par (ti)år siden...

MYYYE hår - både på hodet (my hair) og i garnet på jakka (mohair) :-)

Gleder meg til å lage papirstjerner! Mine blir nok hvite *Ooooo, du store SJOKK!!*, men send meg gjerne bilder av stjerner som er lagd av farget papir/ innpakningspapir/ flerfargede stjerner/ stjerner lagd av annet materiale enn papir.

Ha en fortsatt fin uke og en riktig god helg - snart! *I morgen drar jeg til Røvær for å pynte til jul!!!* 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge inn din kommentar. Jeg setter pris på alt; ris, ros, spørsmål, svar - hva som helst. Takk for at du tar deg tid!:-)