torsdag 5. mai 2011

FESTSTEMNING


Om du ikke er én av oss, er du garantert enten en av dem som føler de har fått tøtet hodet overfullt av mas fra oss som er opptatt av det, og er så lei av å høre om alt at du bare har lyst å spyle en kraftig vannstråle ned i halsen vår, sånn at vi holder kjeft, eller så er du så glad for at du ikke er DER ennå (eller at du er ferdig) at du bare lar babbelet fyke inn det ene øret ditt og ut det andre - uten å la deg affisere det minste. Good for you, i så fall!



"Oss" er alle oss tusenvis av mødre som for tiden ikke klarer å la fem minutter gå forbi uten at minst ti ting man må huske for at dagen skal bli perfekt for prinsen eller prinsessa, har flydd gjennom hodet. Etter å ha vært flygeleder for x antall slike flyavtakninger *Det heter jo ikke det, men så galt er det, altså... Skjønner?* og landinger *Puh, det ordet husket jeg i det minste!* er det ikke rart om en stakkars kan bli litt ør i hodet? Ikke får jeg 1 million i årslønn for arbeidet heller (eller hva det nå er en flygeleder tjener), selv om jeg holder styr på alle avganger *HAH! Der var ordet, gitt! Ok, folks, I'm having a moment here! Enjoy!* og landinger nesten helt alene... Jeg har saktens fått god hjelp så langt - og mer hjelp er i vente, God bless 'em all - men jeg er alene om planleggingen. Og den skal man ikke kimse av!



Jeg ser at jeg kommer i havn, og joda, klart jeg koser meg med forberedelsene *Hva tror dere; at jeg IKKE er Superwoman, liksom??!*, men det blir altfor mange sene kvelder/ netter for tiden, og jeg kjenner at det begynner å tære på superkreftene mine. Worst case scenario er at jeg er så trøtt når den store dagen kommer (15. mai - ten days to go!) at jeg sovner med hodet i middagstallerkenen og ødelegger den møysommelig brettede servietten. Så ligger jeg der, da, med hodet i porselenet, og snorker og sikler, mens selskapet til Prinsen går sin gang og alle koser seg. Huff! Nei, jeg SKAL være opplagt når Dagen kommer!



Bordet får jeg ikke pyntet selv, for det skal være et arrangement på hotellet på lørdagen, så det overlater jeg i mine 4 serveringshjelpers kyndige hender. Jeg kommer til å lage både bordkart over hvem som skal sitte hvor, hvilken pynt som skal settes hvor, samt skrive en detaljert plan/ forklaring over alt som må gjøres og huskes på, så det blir ikke mye overlatt til mine venninners fantasi, er jeg redd.....



Jeg er overbevist om at det blir en super dag. I dag har jeg vasket bunadsskjorter og -forkler, prøvd bunad på Minsteprinsessa slik at jeg vet at hun har noe å ha på seg. Min er SELVSAGT passelig - må bare få beltet og veska fra sydama nå, så blir det gode greier. Synes det gjør seg med belte på Hardangerdrakten, liksom... Har endelig blitt ferdig med fangbåndene, så det er derfor beltet er hos sydama. Ikke fordi jeg har momset for mye snop. Veske har jeg savnet noen år, og jammen ble ikke broderiet til denne også ferdig i år! Gleder meg til jeg får sms fra sydama om å komme og hente tingene!!!



Som sagt, konf'en er søndag 15. mai, og du har kanskje allerede tenkt tanken? "Stakkars dame, det er jo 17. mai bare 2 dager etterpå!" Jeg vet, jeg vet, og jeg tar det hele med knusende ro. Jeg har nemlig ordnet meg fri mandag 16., så dette skal gå brillefint. Om så alle familiemedlemmene søler på bunad og dress som om de deltar i ett eller annet absurd sølemesterskap, så går dette superfint. La bare 17. mai komme - jeg er klar! Snart.



Som om ikke konfirmasjon og 17. mai er begivenheter nok for én og samme måned, så er mai pakket med andre festlige begivenheter også: I morgen fyller min kjære mor år - hvilket blir feiret med dameslabberas i morgen kveld og familieselskapsmiddag på søndag, tirsdag neste uke er Mannens fødselsdag (feiring av den hoppes foreløpig over...), og en av svigerinnene mine har bursdag 13. mai, men skal feire den om lørdagen. Dagen før Dagen. Der måtte jeg kaste inn håndkleet og melde pass, for det ble litt for heftig. Selv for Superwoman.....



Utover de nevnte begivenhetene er der også andre festligheter denne måneden, så du milde, ja, vi elsker mai!



Der er nok flere som "jobbar på lite", som söta bror ville ha formulert det, så da tenkte jeg jeg skulle være litt behjelpelig. Temaet er serviettbretting. Pene servietter er viktig for et festbord, og her er de to brettemetodene jeg har brukt i forbindelse med konf'en. *Serviettene på bildene er IKKE de som skal pryde Prinsens festbord! Vil ikke avsløre dem helt ennå, så derfor bare fant jeg noen jeg hadde i skapet.*

Middagsserviettene har jeg brettet på denne måten:

1. To forskjellige serviettstørrelser brettes begge halvveis ut og den minste legges øverst. Legges brett mot brett.


2. Hold pekefinger på høyre hånd mot midten av øvre kant, mens du med venstre hånd "løfter" venstre halvdel og hjelper den til å bli formet som en trekant. Stryk over begge kantene for å få en "presskant" på serviettene.


3. Brett høyre del av trekanten over den venstre del av trekanten (beklager, men bildet havnet opp-ned!)

(Det gjorde detet bildet også.....)
4. Hold pekefinger på venstre hånd mot øvre midtdel og gjenta pkt. 2 og 3.


5. Brett servietten sammen på midten, slik at alle trekantene ligger oppå hverandre, plasser den med spissen opp, og voila, du har fått en flott servitett til å plassere på middagstallerkenen!



Jeg hadde mine nyinnkjøpte servietter med meg i klubb i går. Det var VELDIG lurt, dere, for da fikk jeg god hjelp med brettingen, og alle 44 middagsservietter ble ferdige i løpet av kvelden! * Glad Danden!!*


Da jeg var ute og handlet inn servietter, lys og andre nødvendigheter i går, så jeg noe jeg aldri hadde sett før - og hvordan du får til å lage dette, får du snart vite. Denne metoden har jeg brukt på kaffeserviettene:

1. Fold servietten helt ut.


2. Brett den i en trekant.


3. Brett servietten frem og tilbake, slik at det blir et "trekant-trekkspill".


4. Samle sammen trekkspillet på midten, og .....


5. Legg snippen over.


6. Brett den lange, smale servietten i to, og legg den ene halvdelen under tallerkenen, mens den andre ligger oppå. Snyggt, hva? :o)




Alternativt kan man træ på en serviettring der servietten er brettet og legge den på tallerkenen som vist her:

Jeg vet jeg ikke er blant dem som skriver hyppigst, men som jeg har sagt før, jeg synes jeg skal ha noe å melde for å blogge. Akkurat nå handler det meste om KONFIRMASJONSFORBEREDELSER her i gården. Lover dere bilder fra den store dagen, men kan ikke love at det kommer noen flere innlegg FØR den tid. Time will show...


Hei, så lenge!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge inn din kommentar. Jeg setter pris på alt; ris, ros, spørsmål, svar - hva som helst. Takk for at du tar deg tid!:-)