torsdag 10. juni 2010

KULTURSØNDAG

Min mann er uten tvil den flinkeste av oss til å finne på ting å gjøre - enten bare oss to eller sammen med barna. For en tid tilbake fikk han idéen om å innføre det han kalte "kultursøndag" - noe jeg umiddelbart rynket på nesa av. Var heller litt smålunken, for jeg synes det er såååå fantastisk med late søndagsmorgener, vasse i pysjen hele dagen når anledningen en sjelden gang byr seg og.. tja... egentlig ha så lite på tapetet som mulig. Men han følte altså for at annenhver søndag skulle vi gi oss kulturen i vold. Vi representerer dagens "A4-familie"; mine, dine og våre, så de helgene "mine og dine" er hos oss, skulle vi finne på noe om søndagen. Kultursøndag, altså.

"Kultursøndag" nr. 2 i rekken utstyrte han barna med hvert sitt fotoapparat, tok dem med til Billedgalleriet i Haugesund og ga dem følgende utfordring: De skulle ta bilder hvor "Glans" var temaet. Han kom til å kåre det bildet han syntes var best, og vinneren skulle få en premie. Barna kunne velge 2 bilder hver som de ville ha med i konkurransen. Barna syntes det var kjempekjekt og bevæpnet med hvert sitt kamera var det tid for "photoshoot".

Jeg ble imponert over kreativiteten og synes det ble mange flotte og interessante bilder. Flink mann - og enda flinkere barn! Se bare her:

Jeg la ut bildene på Facebook og ba folk om å stemme frem vinnerbildet. Som for øvrig ble det venstre bildet på nestnederste rad. Tatt av min 13-årige sønn. Han fikk sin premie og de andre 3 fikk hver sin trøstepremie. Det viktigste er jo tross alt å delta?

Ble du inspirert av idéen? Om ikke til "Kultursøndag", så kanskje en "Kulturonsdag" eller hvilken som helst dag? En "Kulturuke" blir vel kanskje litt i meste laget for de fleste? I hvert fall for de av oss som sitter godt fast i den mye omtalte tidsklemma... Men en god idé er det, for da "må" man finne på noe sammen, og det er satt i system, slik at det forhåpentligvis blir en slags tradisjon som ikke sklir ut. Slik det gjorde for oss.... Tror vi må ta det opp igjen, for det var en god ting!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge inn din kommentar. Jeg setter pris på alt; ris, ros, spørsmål, svar - hva som helst. Takk for at du tar deg tid!:-)